Trecerea
Transilvaniei sub stapanire Imperiului Habsburgic a modificat statutul politic
al principatului, caruia i s-a limitat autonomia interna. Locul principelui a
fost luat de un guvernator numit de imparat.
Curtea de la
Viena a reprezentat speranta unui sprijin pentru obtinerea drepturilor politice
pe care autoritatile locale si nobilimea maghiara refuzau sa le acorde
romanilor.
Prevederile
Diplomei Leopoldine din 1701, care acorda drepturi civile romanilor trecuti la
greco-catolicism, nu au fost aplicate. Principalul avantaj al unirii cu
biserica romano-catolica a fost doar ameliorarea situatiei economice a clerului
unit.
In prima jumatate
a secolului al XVIII-lea, in lipsa unei nobilimi nationale, lupta romanilor
pentru drepturi politice a fost condusa mai ales de cler.
Ioan Inochentie Micu Klein (1692-1768) Episcop 1728-1751
S-a nascut la
Sadu, langa Sibiu, intr-o familie de tarani liberi pe Pamantul Craiesc. Familia
Micu, originara din „scaunul sasesc” al Sibiului, a devenit prin innobilare, in
1729, „Klein”, la care s-a adaugat desinenta nobiliara propriu-zisa „de Sad”.
Inochentie Micu a urmat liceul iezuit din Cluj, apoi a studiat teologia. In
1728 a fost numit episcop, functie in care a fost instalat in 1732, cand i s-a
acordat si un loc oficial in Dieta Transilvaniei. Initial, revendicarile sale
vizau anularea legilor discriminatorii cuprinse in codurile de legi Aprobate si
Compilate si se refereau la punctul 3
din cea de-a doua Diploma Leopoldina (1701) prin care erau asigurate drepturi
uniatilor.
El a transformat
ideile mai vechi, sustinute de umanisti, de cronicari si in special de Dimitrie
Cantemir – latinitatea romanilor, vechimea lor in Transilvania, nobletea lor
romana – in argumentele pentru obtinerea drepturilor politice. Pe plan politic,
obiectivul sau esential a fost recunoasterea „natiunii romano-valahice”(natiune
– natio – in sens medieval insemna stare sociala care beneficia de anumite
privilegii sau imunitati) pe masura valorii, numarului si aportului ei.
Programul lui
Inochentie Micu nu ar fi fost posibil fara o serie de reforme sociale:
-
apararea
taranimii libere de incercarile de aservire
-
reducerea
robotei
-
desfiintarea
servitutii personale;
-
libertatea
fiilor de iobasi de a urma scoli si meserii
-
ridicarea
nelimitata romanilor in slujbe si in aparatul de stat conform aptitudinilor,
dar si necesitatii reprezentarii „natiunii romane” potrivit cu numarul,
calitatea si rolul ei in viata principatului.
Aceste revendicari au stat la originea unui adevarat program de emancipare
nationala a romanilor transilvaneni, care a fost continuat de Scoala Ardeleana.
Datorita consecventei cu care a cerut drepturi pentru romani, Inochentie
Micu a fost chemat la Viena si apoi a fost silit sa plece in eil la Roma, unde
a ramas pana la moarte.
Raspunsul membrilor Dietei
din Cluj la memoriul episcopului Inochentie Micu din 1744: „Episcopul si clerul unit cer niste
lucruri pe care nimenea nu le-a mai cerut vreodata de la strabunii nostri si nu
le va putea cere nici de la urmasii nostri [...] Cer ceva ce rastoarna din
temelie drepturile si libertatile avute pana acum, in pace, din partea
natiunilor patriei. Cer ce, de fapt, clatina si tulbura intreg sistemul acestei
tari pastrat pana acum in ordine buna, atat in cele religioase, cat si in cele
politice si economice. In fine, cer aceea ce clerului si plebei valahe, dupa
firea ei prea bine cunoscuta, nu i se cuvine niciodata. La aceste cereri
nemaiauzite si foarte insemnate ale episcopului, noua, straturile, care am
venit la aceasta dieta, nu ne este iertat a raspune, nefiind autorizati si
pregatiti a ne declara intr-o chestiune atat de importanta si de neasteptata.”
Biserica Unita
Habsburgii au
initiat chiar de la inceputul dominatiei lor in Transilvania o politica
sustinuta de catolicizare a romanilor, care constituiau majoritatea populatiei.
Unirea cu
biserica romano-catolica a fost hotarata de sinodul intrunit la Alba Iulia in
1697. Aceasta hotarare a fost urmata de un manifest semnat de 38 de protopopi,
care apreciau promisiunea Curtii de la Viena ca unitii se vor bucura de
privilegiile preotilor catolici.
In 1699, diploma
emisa de imparatul Leopold I scutea preotii uniti de iobagie si de robota. Cea
de-a doua Diploma Leopoldina referitoare la unire hotara ca si taranii uniti trebuie
sa fie „primit intre straturile tarii, ca si ceilalti fii catolici ai patriei”.
Dieta Transilvaniei nu a acceptat insa aceasta diploma. Unirea religioasa
privea patru elemente canonice preluate de la catolici: recunoasterea
primatului Papei, folosirea in ritual a painii nedospite (azima), Purgatoriul,
purcederea Duhului Sfant nu numai de la Tatal, ci si de la Fiu (filioque).
Uniatii sau greco-catolicii isi pastrau ritul bizantin, obiceiurile si
calendarul ortodox.
Pe termen lung, „Unirea”
a permis clerului greco-catolic sa aiba legaturi culturale cu Roma, fapt ce a
favorizat si stimulat miscare de idei de care si-a legat numele Scoala
Ardeleana, cu rol important in dezvoltarea constiintei nationale.
Supplex Libellus Valachorum – programul politic si national al Scolii Ardelene
Supplex-ul a fost
redactat de Iosif Mehesi, de la Cancelaria aulica, in colaborare cu Samuil
Micu, Ioan Piuariu-Molnar, Gheorghe Sincai, Petru Maior si altii. Memoriul,
inaintat in martie 1791 imparatului Leopold, cerea reintegrarea „natiunii”
romane in randul „natiunilor” tarii, fara deosebire de confesiune. Temeiul
juridic al acestei revendicari consta in faptul ca romanii erau cei mai vechi
locuitori ai tarii, cei mai numerosi si purtau sarcinile cele mai multe.
Inmai 1791,
imparatul a trimis Dietei din Cluj memoriul romanilor, spunand ca „natia valaha
ar cere [...] ca sa fie declarata ea natie regnicolara”. Imparatul cerea Dietei
„sa propuna cat mai curand darea concetateniei romanilor, uzul liber al
religiei si putinta unei culturi mai ingrijite”.
Membrii Dietei
raspundeau imparatului ca „mare a fost surprinderea pe care a produs-o in
inimile noastre un rescript regal atat de neasteptat”. Dieta a refuzat
discutarea petitiei romanilor pentru motivul ca cererile reformulate si
rezolvarea lor ar duce la rasturnarea vechiului sistem de prvilegii din
Transilvania.
Scoala Ardeleana, miscare culturala nationala iluminista
Scoala Ardeleana
a reprezentat un fenomen cultural-ideologic bazat pe o grupare de carturari cu
idei si preocupari comune si pe un program de emancipare nationala. Scoala
Ardeleana, formata din Samuil Micu, Gheorghe Sincai, Petru Maior si Ioan
Budai-Deleanu si alti intelectuali, s-a conturat in deceniul opt al secolului
luminilor, desfasuradu-si activitatea si la inceputul secolului al XIX-lea.
Reprezentantii ei
si-au consacrat cea mai mare parte a activitatii studiului istoriei, pentru a
dovei in principal originea latina, unitatea poporului roman si continuitatea sa
in Dacia. Ei sustineau ideea „originii romane pure” caci, asa cum scria Samuil
Micu, „romanii, cei ce astazi sunt in Dacia [...] ei pre sine se numesc romani
si sunt din romanii cei vechi, de Traian adusi si asezati in Dacia”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu