
Povestea lui Spartacus – printul gladiator si a treia rascoala a sclavilor
Pana la Spartacus luptele contra
sclavilor, nu erau ceva iesit din comun in lumea romana, insa lucrurile au luat
o intorsatura diversa atunci cand printul din Tracia, care luptase in linie
secunda de partea armatei romane, s-a vazut nevoit sa lupte.
Nero: de la uciderea mamei sale la incendierea Romei
Din cate se pare Nero dorea ca numita Poppea Sabina sa devina amanta sa.
Cum legile decentei din acele timpuri cereau ca ea sa fie casatorita, Nero ii
cere lui Marcus Salvius Otho sa se casatoreasca cu ea. Tacit povesteste ca Poppea era o femeie
extrem de frumoasa si inteligenta, careia nu-i lipsea nimic in afara de
onestitate. In aceste conditii Otho se indragosteste de ea si refuza sa ii faca
pe plac lui Nero, care dupa amenintari si presiuni si vede constrans sa anuleze
nunta si sa il trimita pe Otho sa guverneze indepartata provincie Lusitania
(aflata in Portugalia). Poppea era o
femeie ambitioasa si a inceput sa ii
ceara lui Nero sa o faca imparateasa, in conditiile in care Nero era casatorit
si avea o relatie rece cu sotia sa. Claudia Octavia, sotia lui Nero, era iubita
de popor si de pretorieni, era protejata de Seneca, de Burro si mai ales de Agrippina
Minor Iulia (mama lui Nero). Poppea, pentru a obtine ceea ce dorea, il impinge
pe Nero sa elimine obstacolul principal – sa isi ucida propria mama.
Latinitate - Romulus – legendarul fondator al Romei – Rapirea sabinelor
Romulus, fondatorul Romei, este primul dintre personajele legendare ale
istoriei orasului. Povestile il descriu ca pe un rege drept, luptator puternic
si, cel mai important, fiu de zeu. Originea sa divina il insoteste in toate
actiunile sale: uciderea fratelui sau, rapirea sabinelor, inaugurarea de temple
sacre. Actiunile sale nu se supuneau limitelor umane de justitie, pentru ca
actiunile sale erau mereu “drepte”, el fiind un zeu, si prin urmare superior
judecatii umane.
Constiinta nationala, religie si emancipare politica in Transilvania
Trecerea
Transilvaniei sub stapanire Imperiului Habsburgic a modificat statutul politic
al principatului, caruia i s-a limitat autonomia interna. Locul principelui a
fost luat de un guvernator numit de imparat.
Curtea de la
Viena a reprezentat speranta unui sprijin pentru obtinerea drepturilor politice
pe care autoritatile locale si nobilimea maghiara refuzau sa le acorde
romanilor.
Prevederile
Diplomei Leopoldine din 1701, care acorda drepturi civile romanilor trecuti la
greco-catolicism, nu au fost aplicate. Principalul avantaj al unirii cu
biserica romano-catolica a fost doar ameliorarea situatiei economice a clerului
unit.
In prima jumatate
a secolului al XVIII-lea, in lipsa unei nobilimi nationale, lupta romanilor
pentru drepturi politice a fost condusa mai ales de cler.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)